Jak jsem jako starší chlap, sedával se studentíky ve školních lavicích?

22. 01. 2019 22:41:39
Možnost studovat pro všechny, je skvělým darem svobodné společnosti. Někteří z nás si toto období museli rozložit v čase a prodloužit. Článek má za úkol povzbudit případné váhající. Neváhejte a studujte. Nikdy není úplně pozdě.

Na Gymnázium Olgy Havlové v Ostravě - Porubě mám pěkné, nostalgické vzpomínky. Bylo mi 45, psal se rok 2000 a já jsem, coby starší pán a otec 4 dětí maturoval. Maturita byla tedy pro mně velikým zážitkem. Byli jsme první absolventi - dálkaři na této škole. Proto nás u maturity navštívil štáb České televize, který si všiml stárnoucího šťastného muže. Paní redaktorka z ČT se mně ptala, proč tak pozdě?

"Po ZŠ jsem nebyl přijat na průmyslovku a ve studiu na gymnáziu jsem neviděl jako křesťan smysl. Věděl jsem, že v mém „posudku“ je červeně podtržená věta: „Náboženský založen“. Byl jsem si vědom, že na vysokou školu stejně nebudu přijat. Na odborné učiliště mně přijali. Dělnických profesí bylo vždy málo. Tato červená věta mně provázela taky na vojně a určovala směr mého života. To mně netrápilo, věděl jsem, že můj život směřuje Bůh, kterému jsem odevzdal svůj život a který mně taky vyváděl z různých stupidních situací v práci i na vojně. To bych Vám mohl vyprávět."

Pár let po vojně jsem se někde u Baltu zamiloval až po uši, ona si mně vzala a krátce na to se nám "sesypaly" odněkud z nebe dětičky a touha po vzdělávání pomalu usínala. Až po pádu komunismu, když se již dětičky nedržely matičky a Gymnázium Olgy Havlové otevřelo 1. ročník dálkového studia pro pracující, touha po škole se probudila s velkou mocí. Tehdy již byla mou profesí služba kazatele v církvi. Děkoval jsem Pánu Bohu, že již poněkolikáté naplňuje svým způsobem, ve svůj čas, touhu mého života. Nevěřil jsem svým očím, když jsem zvládal s "odřenýma ušima" středoškolskou matematiku, kterou jsem neviděl 25 let. Byl jsem nadšen svobodou vyjádřit své přesvědčení i víru a žasl jsem nad novými knihami, které nebyly zatíženy stíny minulostí. Návrat do školních lavic, přátelství se spolu - studenty a vztahy s vyučujícími, to byly hodnoty, kterých jsem si tehdy hodně vážil. Tehdy jsem již tušil, že to je jen začátek dalších radostí a dobrodružství. Mé mládí se docela prodloužilo, uprostřed studující mládeže i svých vlastních děti. Na začátku se jemně uculovaly, pak mně začaly brát vážně a povzbuzovaly mně. Tato studijní epizoda mého života, trvala až do roku 2008 a procházela Banskou Bystrici a pak ještě rok Prahou.

Článek, který jste snad dočetli až sem, nemá za účel popsat mé životní úspěchy, ale má doložit, že když vložíme do Božích rukou náš život, On z něj učiní něco hezkého, hodnotného, něco co nás těší a pomáhá i lidem kolem nás.

V tomto případě to způsobil skrze skvělé učitele, profesory, spolužáky a ty, kteří po celou dobu studia byli nablízku a povzbuzovali mně i pomáhali. Díky za život ve svobodné zemi plné příležitostí, možností a výzev, pro každého z nás. To však platí i pro další oblasti života. I život bez možností studovat, stojí za to žít.

Autor: Tadeáš Firla | úterý 22.1.2019 22:41 | karma článku: 10.11 | přečteno: 249x

Další články blogera

Tadeáš Firla

Co je kolaborace?

Když v době druhé světové války někdo omlouval zabíjení, genocidu civilních občanů nacisty, tak se tomu říkalo kolaborace. Nedokážu pochopit vyjádření premiéra Slovenska Fica. S tím se nedokážu srovnat.

27.2.2024 v 22:39 | Karma článku: 25.05 | Přečteno: 463 | Diskuse

Tadeáš Firla

"Čím hůře, tím lépe"

Tak mně toto rčení napadlo v souvislostí se situací u nás, částečně ve světě. Pro některé opravdu zlé je dobré. A taky to dokážou patřičně použít ve svůj prospěch. Využijí při tom strach a nekalé prostředky. Chci na to upozornit.

19.2.2024 v 6:05 | Karma článku: 13.96 | Přečteno: 333 | Diskuse

Tadeáš Firla

Paní Schillerová je zklamaná z Ústavního soudu

Není jen zklamaná, ale bytostně nesouhlasí. Proč asi? Nebyly naplněny ambice opozice. Zdá se, že se chtěli zviditelnit, jak pečují o náš národ a utrpěli porážku. Mohla říci na ČT 24: "Pane ministře, blahopřeji vám. Je to úspěch"?

25.1.2024 v 1:39 | Karma článku: 28.17 | Přečteno: 726 | Diskuse

Tadeáš Firla

Velikáni na naši politické scéně

Taky jste si všimli, že nám na politické scéně vyrostl velikán, moudrý, znalý všeho, bývalý dvojí ministr p. Karel Havlíček? Problém je v tom, že své vlastnosti a schopností hodnotí jen on sám před televizními obrazovkami.

11.12.2023 v 6:17 | Karma článku: 11.72 | Přečteno: 260 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... Pro Marušku...

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.65 | Přečteno: 243 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.40 | Přečteno: 1493 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 474 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |
Počet článků 130 Celková karma 22.39 Průměrná čtenost 555

Jsem kazatelem Církve bratrské, ženatý, mám čtyři dospělé děti. Kromě mých pracovních povinností, se zajímám o otázku cizinců a o osoby na okraji společnosti.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...