Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Padesát let mé duchovní proměny

Přesně před padesáti léty jsem prožil zásadní proměnu, která ovlivnila celý můj život. Někteří tomu říkají: katarze, proměna, znovuzrození, jiní -  duševní kotrmelec, náboženské zbláznění. Je to nahlédnutí do mého srdce. 

Přesně před padesáti léty, 30. listopadu 1969 jsem prožil něco mimořádného. Jako dítě, které vyrůstalo v křesťanské rodině, jsem věřil v Pána Boha, rodiče mně vedli do církve, navenek jsem působil, jako hodný a poslušný chlapec. Stále více jsem si uvědomoval, že zdání klame. V mém nitru se odehrávaly zvláštní procesy a pocity. Byl jsem rozpolcen, rád bych následoval Krista, zdálo se mi, že podle mých kamarádů a různých okolnosti, tento svět nabízí mnohé zajímavé zkušenosti, které bych nedokázal prožívat v plnosti, aniž bych se neodvracel od přímé a osobní důvěry v Pána Boha. Článek nedokáže vyjádřit složitost a hloubku vnitřního zápasu, který jsem tehdy jako mladý člověk prožíval.
Tehdy večer jsem prožil setkání s Kristem, v modlitbě o odpuštění, prosbě za jeho vedení celého mého života. Tento večer se ve mně něco zlomilo, vstal jsem jako nový člověk, který postupně začínal vnímat motivace a hodnoty života jiným způsobem. Probouzela se ve mně touha po službě Pánu Bohu i lidem. Mé jednání a prožívání jsem stavěl stále více na Písmu. Někdy jsem zklamal, nebyl vždy věrný Božím zásadám, ale vždy znova jsem si uvědomoval, že můj celý život, později i moje rodina, patří Kristu, a že on se mne nikdy nezřekne.
Někteří lidé podobným zkušenostem říkají: psychický kotrmelec, deprese, blbost, halucinace, fantazie, slabomyslnost. Nestydím se jejich hodnocení, docela jim rozumím. Opravdu některé tyto věci jsou neuvěřitelné, dobrodružné, až "bláznivé". Jsou velké, protože veliký a mocný je můj Bůh.
Bible je nazývá "Nové narození z Ducha svatého", nebo obrácení, nebo taky nalezení a přijetí daru věčného života. Zároveň lze říci, že se jedná o osvobození od vlastních závislosti, špatných způsobů jednání a myšlení. Od egoismu a kompromisních řešení.
Za těch mých padesát let jsem prožil tolik rozličných pozitivních i velmi negativních zkušenosti, kritiky, posměšků, veliké množství rozhovorů, ale i uznání a vděčnosti, že lidské hodnocení nemůže již zvrátit můj pohled na Písmo, svět kolem nás i mou osobní víru. Přesto jsem rád, mohu- li diskutovat, nebo naslouchat jiným názorům a taky jsem někdy korigoval některé dílčí oblasti výkladu Písma, vžitých zkušenosti a tradičních zvyklosti.
V čem ještě vidím požehnání nového života, který ve mně začal před padesáti léty?
- Radost ze studia Písma a osobního poznávání nebeského Otce i Ježíše Krista.
- Úžasnou jistotu, že i v těch opravdu dramatických zkušenostech mně Bůh nenechá ve štychu a opravdu mně nenechal.
- Prožíval jsem i situace, kdy mé svědomí bylo otřeseno a znečištěno. A tehdy jsem prožil pokaždé moc odpuštění a návratu k Otci.
- Některé mé osobní konkrétní modlitby, i naše společné, Bůh vyslýchával a ujišťoval o své ochraně a péči. Na některé odpovědí, čekáme ještě do dnes. Když se dívám na mé praktické zkušenosti a prožitky, mohu zodpovědně prohlásit, že On naplnil téměř všechny mé touhy, dokonce i potřeby nádherným způsobem (manželství, rodina, plno časová kazatelská služba, cestování, poznávání nových oblasti života a cizích zemí....)
- Jednou z oblastí, ze kterou jsem velmi vděčný, bylo mé studium na gymnáziu a pak na univerzitě ve středním věku, které mi z důvodu politických i náboženských nebylo dopřáno a po kterém jsem mnoho let toužil.
- Prožíval jsem mnohé přátelské vztahy nejen v církvi, ale s lidmi z necírkevního prostředí i mezi mnohými cizinci.
- Jsem moc vděčný, že i nyní v mém důchodovém věku mohu rozvíjet další vztahy s mnohými lidmi a sloužit jim podle obdarování, jenž jsem přijal od mého Pána.
Tento večer před padesáti léty jsem četl, jakoby náhodou text, že: "Ježíš Kristus je ukřižovaný a vzkříšený Mesiáš a Pán, který se mně nezřekne nikdy." Tehdy jsem tomu, ještě mou náctiletou vírou uvěřil. On mně opravdu nezklamal. Některým věcem doposud nerozumím, někdy jsem ještě zmaten, některé zkušenosti, hlavně ve stárnutí nezvládám a občas mi věci padají z rukou. Dokonce zapomínám stále více a přesto vím, že On mně stále miluje, povzbuzuje, dodává odvahu již tolik let. Jsem mu ze to moc vděčný.

Autor: Tadeáš Firla | neděle 1.12.2019 12:07 | karma článku: 11,85 | přečteno: 196x
  • Další články autora

Tadeáš Firla

Černé mraky migračního paktu nad Českem - reakce na komentáře

Můj článek otevřel cestu k mnohým komentářům. Rozhodl jsem se napsat společnou odpověď. V ní se pokouším vysvětlit mé motivace a zkušenosti z této oblasti.

24.4.2024 v 6:21 | Karma: 17,26 | Přečteno: 1264x | Diskuse| Společnost

Tadeáš Firla

Černé mraky migračního paktu nad Českem

Nedávné dějiny se opakují. Znova se vrací hledání řešení, co s těmi, kteří přicházejí do naší země. Někteří lidé tuto skutečnost berou s nadhledem a pragmaticky. Jiní s hrůzou a snahou ovlivnit jiné strachem, rozdělit národ.

22.4.2024 v 10:54 | Karma: 22,22 | Přečteno: 2847x | Diskuse| Společnost

Tadeáš Firla

Proč se vzdalujeme Bohu?

Postoje omezování přístupu k Pánu Bohu mívají nedozírné následky. Náš narušený vztah s Bohem se nutně projeví ve vztazích k jiným lidem. Začneme používat stejné falešné představy ve vztahu k naším bližním.

5.4.2024 v 17:50 | Karma: 8,41 | Přečteno: 136x | Diskuse| Osobní

Tadeáš Firla

Co je kolaborace?

Když v době druhé světové války někdo omlouval zabíjení, genocidu civilních občanů nacisty, tak se tomu říkalo kolaborace. Nedokážu pochopit vyjádření premiéra Slovenska Fica. S tím se nedokážu srovnat.

27.2.2024 v 22:39 | Karma: 25,24 | Přečteno: 507x | Diskuse| Společnost

Tadeáš Firla

"Čím hůře, tím lépe"

Tak mně toto rčení napadlo v souvislostí se situací u nás, částečně ve světě. Pro některé opravdu zlé je dobré. A taky to dokážou patřičně použít ve svůj prospěch. Využijí při tom strach a nekalé prostředky. Chci na to upozornit.

19.2.2024 v 6:05 | Karma: 14,61 | Přečteno: 381x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 134
  • Celková karma 17,55
  • Průměrná čtenost 566x
Jsem kazatelem Církve bratrské, ženatý, mám čtyři dospělé děti. Kromě mých pracovních povinností, se zajímám o otázku cizinců a o osoby na okraji společnosti.

Seznam rubrik